Optimering af hastigheden virker for mange som et utroligt skræmmende koncept, men det behøver ikke at være svært. Læs med her for at lære mere om hvordan du gør din hjemmeside hurtigere, og hvorfor det i det hele taget er så vigtigt.

Hvorfor er hastighed så vigtigt?

Der er mere end én grund til, at din hjemmesides hastighed har betydning. Den største årsag er kundeoplevelsen. Jo længere tid det tager for din side at indlæse, jo kortere tid vil dine kunder blive på den. Undersøgelser lavet af Google og Amazon har vist, at der for dem var enorme mængder penge at spare ved blot minimale ændringer i hastighed. Google har lavet et værktøj: Think with Google, der kan give et estimat på, hvor meget du kan øge din omsætning ved en forbedring af hastighed. Gå til Think with Google og indtast din egen webadresse for at teste det selv. Først bliver der kørt en test på din mobilhastighed, og efterfølgende kan du scrolle ned til bunden af siden for at få et estimat som dette:

Estimat fra Google

Du udfylder selv nuværende hastighed, månedlige besøgende, konverteringsrate og gennemsnitlig ordreværdi.

Udover det øgede antal konverteringer, der kommer direkte fra et hurtigere website, er der også andre fordele. En hurtig side vil prioriteres højere af f.eks. Facebook og Google ved annoncering. Forbedring i hastighed kan også forbedre din placering i søgemaskiner som Google.

Hvordan tester jeg min hastighed?

Der er enormt mange forskellige værktøjer til at teste din sides hastighed. Nogle af de mere populære vil være sider som Pingdom, GTMetrix eller Googles PageSpeed Insights. Prøver du dig frem med mere end ét værktøj, vil du opdage at de alle giver vidt forskellige bedømmelser. Hvor lang tid det tager at indlæse din side, kommer i stor grad an på hvorfra og hvordan der oprettes forbindelse. Har du et dansk hostet website, kan det tage flere gange så lang tid at indlæse siden fra en server i San Francisco end en i London.
Besøges din side fra en mobil, eller ved brug af en langsommere forbindelse, vil der igen være et stort fald i hastighed.

Hvilket værktøj du bruger, betyder i virkeligheden ikke så meget. Det vigtigste er, at du bruger det samme værktøj til at måle hastigheden, fra start til slut. Når du senere skal til at lave forbedringer på din hjemmeside, vil du løbende køre tests for at se om arbejdet har gjort siden hurtigere.

Hvordan forbedrer jeg hastigheden?

Hvor meget hurtigere din side kan blive, kommer an på en lang række forskellige faktorer. Den letteste måde at få et overblik over hvad der kan forbedres på, er ved at bruge et værktøj som som et af dem linket før (PageSpeed Insights, GTMetrix, Pingdom osv). Vær opmærksom på at ikke alle anbefalinger giver mening. Nogle af de ting du kan blive bedt om, er i visse tilfælde enten umulige, eller bare urealistiske. Her er et blogindlæg fra WP Rocket der forklarer mere om, hvorfor du ikke skal bekymre dig for meget om anbefalinger og scores fra f.eks. PageSpeed Insights.

Du skal altså forsøge dig med de forskellige anbefalinger, men uden at tage dem for højtideligt. Sørg for kun at lave én ændring ad gangen, og test så igen hastigheden med dit valgte værktøj. Er siden blevet hurtigere, uden at se anderledes ud, var det en god ændring. Hvis der er problemer på siden, eller hvis den ikke blev hurtigere, kan du gå fortryde din ændring igen.

Her et eksempel på en anbefaling, og hvordan du følger den:

Anbefaling fra PageSpeed Insights

Her anbefaler Google PageSpeed Insights, at udskyde billeder der endnu ikke er vist på skærmen når siden først indlæses. Da siden her er lavet i WordPress, anbefaler Google samtidigt at installere et plugin, der kan løse problemet. Trykker man på linket ‘WordPress-plugin til udskudt indlæsning’, bliver man ledt til en række plugins man kan installere og forsøge at bruge. Husk igen at teste om der er en positiv effekt efter installering og test af plugins eller ændringer i kode.

Hvornår er min hjemmeside hurtig nok?

Der er ikke nogen grænse for, hvor hurtig din hjemmeside må være. Du skal blot forsøge at gøre den så hurtig som du kan, uden at gå for meget ned på indhold på siden. Generelt, jo mere indhold du har på siden, jo længere tid vil siden også være om at indlæse. En helt blank side er selvfølgelig ikke noget værd, selvom den er hurtig. Prøv at finde den perfekte balance hvor dine sider er simple og hurtige, men også stadig interessante og interaktive.

Få taget et kig på mulighederne

Ønsker du hjælp til optimering af hastigeden på din side, så du også kan begynde at sælge mere, så sidder jeg altid klar til at hjælpe. Kontakt mig på +45 31 38 52 86, eller send mig en email på egustavsen@egus.dk.

Følg vores Facebook-side eller tilmeld dig vores nyhedsbrev, for at holde dig opdateret med nye indlæg.