Der er utroligt mange muligheder inden for online marketing, og det kan derfor godt være lidt svært at finde ud af hvor man skal starte. Jeg ser mange virksomheder som er forskellige steder i deres rejse, men alle er lidt i tvivl om hvordan de kommer videre, og får nogle flere salg.

Husk at det er nødvendigt at få taget det første skridt, før du kan tage det andet. Uanset hvor småt det første måtte være. Det gælder bare om at komme i gang.

Her er et par ideer til hvordan du kan komme i gang med at sælge lidt mere online, uden store annoncebudgetter.

1. Sørg for at du har opsat Google Analytics eller lignende tracking til analyse

Selvom tanken om at skulle ind og se på grafer og tabeller måske lyder uoverskuelig, kan der være enormt meget brugbar information at finde, ved at se på data fra din hjemmeside. Selv hvis du ikke har tid eller evne til at se på dataene nu, er det vigtigt at begynde at indsamle data så hurtigt som muligt. Det giver dig mulighed for senere at analysere. Det samme gælder for tracking med en ‘Facebook Pixel’ der kan bruges til at annoncere på Facebook, eller igen analysere på data fra din hjemmeside. I vores guide til at give os adgang til din Analytics data, gennemgås hvordan du sætter Google Analytics op, hvis du aldrig har brugt det før.

2. Fokuser på organisk og gratis trafik først

Hvis du er ny til digital markedsføring, er der ingen grund til at starte med at smide en masse penge efter f.eks. Facebookannoncer som det første du gør. Start med at få styr på din ikke-betalte markedsføring, som opslag på din Facebookside. Det giver en god mulighed for at se hvad der virker på din målgruppe. Du kan på den måde få en indikation af hvad der senere kunne fungere som betalt annonce. Du har her muligheden for at prøve dig frem, uden risikoen for at have brugt penge på en dårlig annonce.

Det samme gælder for annoncer for Google. Når Google bestemmer hvor din betalte annonce skal vises, er det ikke kun prisen der afgør det. En anden faktor, er det såkaldte kvalitetsresultat eller ‘Quality Score’. Dit kvalitetsresultat påvirker både prisen og placeringen på dine annoncer. En af parametrerne der afgør dit kvalitetsresultat, er landingsideoplevelsen. Det er derfor vigtigt at du har styr på din landingsside. Det er også vigtigt af andre grunde, som f.eks. at få maksimeret antallet af konverteringer for de, som ender med at trykke ind på din side.
Det vil aldrig rigtig være en dårlig idé at få skrevet mere relevant tekst til hjemmesiden, eller lave flere kreative og engagerende opslag på din Facebookside.

3. Start med dem der allerede har vist interesse

Det er langt lettere, at sælge til folk der allerede kender dit brand, og har vist en interesse for dit produkt, end en der aldrig har hørt om dig før. Prøv at finde muligheder for at sælge til de som allerede følger dig.  Det kunne være følgere på sociale medier, eller abonnenter på dit nyhedsbrev. Afhængigt af dit produkt eller din service, kræver det oftest at kunden støder på dit brand en del gange, før de køber. Du kan igen få fat på dem uden omkostning med eksempelvis Facebook/Instagramopslag eller nyhedsbreve. Er man kommet lidt længere, og har en Facebook Pixel installeret, kan man her lave nogle enormt effektive annoncer. Som et eksempel kan man markedsføre sig direkte til de mennesker der har lagt noget i kurven, men ikke købt. Andre muligheder er markedsføring kun til de som allerede har besøgt dit site, eller facebook annoncering kun til abonnenter på dit nyhedsbrev.

4. Søg, søg og søg

Du er helt sikkert ikke den eneste, der sidder med nogen af de spørgsmål, som du har lige nu. Søg på Google, hvis du er i tvivl om hvad der virker, eller hvordan du løser et problem. Tag ikke det første svar som den ultimative sandhed, men klik dig lidt rundt, og se hvad der giver mening for dig. Hvis du ikke kan finde andre der stiller det spørgsmål, du gerne vil have besvaret, så prøv at søge på engelsk. Hvis der stadig ikke kommer noget, så prøv at omformulere spørgsmålet et par gange. 

5. Vær ikke bange for at bede om hjælp

Hvis du måske ikke føler at du har tid til at sætte dig ind i det hele, gerne vil sikres at det gøres ordentligt, eller bare har opdaget hvor enormt et emne digital markedsføring er, så tøv ikke med at bede om hjælp. Vi sidder altid klar til at få hjulpet dig på vej. Jeg svarer gerne på spørgsmål, også selvom de er små. Send mig en mail på egustavsen@egus.dk, hvis du skal hjælpes lidt på vej, eller har spørgsmål til noget.