,,Jeg ser enormt mange små virksomheder, som gør rejsen fra interesse til køb alt for besværlig. Oftest helt unødvendigt. Læs med her for at lære mere om hvordan du gør kunderejsen så simpel som mulig. På den måde, er der flere som går hele vejen fra interesse til køb.

Tag selv rejsen

Når du markedsfører dig, så tænk over hvad en kunde skal gøre fra start til slut. Laver du eksempelvis et opslag på Facebook, så forestil dig, at du er en kunde der trykker på et link i opslaget. Følg hele rejsen til afsluttet køb, og læg mærke til hvad der skal gøres undervejs.

Lad os forestille os, at vi har en butik, der sælger tøj til kvinder. Vi har lige fået en flot ny kjole op på webshoppen, og har lavet et opslag på Facebook med et billede af kjolen. Vores opslag har ingen links til webshoppen. Når en potentiel kunde nu ser kjolen, og er interesseret, skal de først selv finde frem til din hjemmeside, og derefter finde kjolen mellem jeres andre produkter. For de kunder der går hele vejen, kan der selvfølgelig være en værdi i, at de har set jeres andre produkter undervejs. Selve besværet er desværre nok til at mange slet ikke vil gøre forsøget. Husk at dit opslag ikke står alene. Du konkurrer konstant om dine læseres opmærksomhed, imod en uendelig strøm af andre opslag. Sørg for at opfordre til handling, så kunderne reagerer på dit opslag, og ikke konkurrentens.

Det tager for lang tid

Hvis du synes, at det tager for lang tid at finde et direkte link til den vare, du laver et opslag omkring, så er der endnu mere grund til at gøre det. Hvis du som sælger af produktet ikke vil tage dig tid til at finde produktsiden, så kan du heller ikke forvente, at dine kunder vil gøre det.

Det vil selvfølgelig tage noget tid at sætte sig ind i hele rejsen, og optimere alle steder undervejs, men det er det hele værd. Husk på at den tid du bruger én gang, kan spare dine kunder tid for evigt, eller indtil du ændrer noget igen.

Tænk over formålet

Sørg for at alt dit indhold har et formål. Sørg for at der altid er et næste skridt, som kunden kan tage. Alle sider på din hjemmeside, skal have en tydelig opfordring til handling, eller “Call to Action”. Hvis du har sider, der ikke har nogen links/knapper, som leder videre, er der langt større chance for at din kunde forlader hjemmesiden. Et godt værktøj til at se hvorfra jeres besøgende forlader jeres website, er Google Analytics. Ser man rapporten for ‘Afslutningssider’ (Som er at finde under Adfærd>Websiteindhold), kan man se fra hvilke sider dine besøgende oftest forlader dit website. Kigger man under Adfærd>Adfærdsflow, får man en visualisering af kunderejsen på din hjemmeside. Du kan her se i hvilken rækkefølge dine sider vises, og hvor de fleste falder fra.

Hold det simpelt

Når du har været inde og se på din data, og fundet et par sider uden links, så undgå at fylde dem med for mange muligheder. Hold rejsen så simpel som mulig, så det er klart for dine kunder hvad de skal gøre. Hvis du har en klar idé om, hvad du vil have dine kunder til at gøre, er det også lettere at se, hvornår det ikke virker, og hvor der skal gøres en indsats.

Få taget et kig på mulighederne

Ønsker du hjælp til kunderejsen på din side, så du også kan begynde at sælge mere, så sidder jeg altid klar til at hjælpe. Kontakt mig på +45 31 38 52 86, eller send mig en email på egustavsen@egus.dk.

Følg vores Facebook-side eller tilmeld dig vores nyhedsbrev, for at holde dig opdateret med nye indlæg.